doping

Zakken met bloeddoping
Zakken met bloeddoping

Het wielrennen heeft de afgelopen jaren een twijfelachtige reputatie opgebouwd waarin veel dopingschandalen naar voren kwamen. In wedstrijden is het dan ook verboden om doping te gebruiken, omdat je hierdoor een voorsprong krijgt op andere wielrenners die geen doping hebben gebruikt. Echter hebben amateursporters geen controles en kunnen zij de prestatieverhogende middelen wel gebruiken tijdens de training. Uiteraard is het van belang zorgvuldig met de doping om te gaan om risico’s zo veel mogelijk uit de weg te gaan. Welke soorten doping worden er eigenlijk gebruikt bij het wielrennen en wat zijn de gevolgen?

Anabolen
Eén van de meest gebruikte vormen van doping onder wielrenners zijn de anabole steroïden. Je algehele prestaties verbeter je onder invloed van dit middel. Anabolen bevatten onder andere het lichaamseigen hormoon testosteron, echter worden er ook veel kunstmatige stoffen aan toegevoegd, waaronder nandrolon en clenbuterol.

Bloeddoping

Een vorm van doping die de laatste jaren nogal vaak in verband is gebracht met enkele wielrenners is bloeddoping. Hierbij worden er rode bloedcellen in je eigen bloedsomloop ingespoten. Het bloed dat ingebracht wordt kan van jezelf zijn, maar ook iemand anders die over dezelfde bloedgroep beschikt kan het bloed aanleveren. Wanneer je meer rode bloedcellen in je bloed hebt kun je over meer zuurstof in je lichaam beschikken. Hierdoor kan het bloed harder rondgepompt worden en kun je voor een langere tijd de hoge prestatie volhouden.

Epo

Ook het injecteren van epo is een hardnekkige vorm van doping gebruik onder wielrenners. Epo is een lichaamseigen stof die voornamelijk in je nieren wordt aangemaakt. Ook onder invloed van epo worden er meer rode bloedcellen in je lichaam gemaakt. Net als bij bloeddoping kun je dus langer doorgaan doordat er meer zuurstof in je bloed komt.

Stimulerende middelen

Ook worden er enkele stimulerende middelen gebruikt bij het wielrennen. Deze middelen bevorderen voornamelijk de bloedsomloop in je lichaam. Hierdoor gaat je hart sneller kloppen, waardoor je een betere prestatie kan leveren.

Hormonen

Er worden ook verschillende hormonen in gezet om de prestaties van de wielrenners te verhogen. Vaak gaat dit om lichaamseigen hormonen die je lichaam dus zelf ook aanmaakt. Echter maakt je lichaam veel meer van het specifieke hormoon aan, door deze van buitenaf toe te voegen. Dit kunnen zowel groeihormonen zijn als het hormoon epo.

Veilig

Als amateur sporter kun je dus ongestraft doping gebruiken tijdens je training. Over het algemeen ben je dan ook in staat om je prestaties te verbeteren. Echter is het wel van belang om de doping verstandig te gebruiken en er zorgvuldig mee om te gaan. Er kunnen namelijk nogal wat bijwerkingen optreden na het gebruik van doping. Zo is onder andere van de anabolen een behoorlijke lijst met bijwerkingen opgesteld. Hierbij kun je denken aan haar uitval, overproductie van acne in je gezicht en het vast houden van vocht. Bij mannen die anabolen gebruiken kunnen de teelballen sterk verkleinen, waarna ook kans is op onvruchtbaarheid. Vrouwen krijgen daarentegen vaak een lagere stem en ook ontwikkelen zij meer gezichtshaar. Van epo is bekend dat het je bloed dikker maakt. Hierdoor kan je bloed niet meer altijd naar je dunne bloedvaten worden vervoerd. Dit kan hartfalen en een trombose opleveren. Het risico op bijwerkingen kan dan ook erg groot zijn wanneer je de doping niet op een verantwoorde manier gebruikt. Daarom is het verstandig dat jij de anabole op een vertrouw adres besteld, zo als bijvoorbeeld www.anabolenkopen.top hier kun je anabolen kopen.

 

afvallen

wielrennen

 

Naast het recreatief wielrennen, dat vooral een aangenaam tijdverdrijf is, kun je ook afvallen door wielrennen. Er zijn dan ook een aantal zaken waarbij je rekening kunt houden. Op die manier combineer je een goed afvalschema met het wielrennen. Wielrennen kan dat ook uitkomst bieden bij het verliezen van buikvet.

Snel afvallen

Om snel af te kunnen vallen door te wielrennen zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. Dit gaat voornamelijk over de voeding tijdens en na het wielrennen. Ook het tijdstip en de manier van wielrennen kan van belang zijn om snel af te kunnen vallen.

Zo is het verstandig om alleen energie voeding te nemen op de juiste momenten. Er zijn een groot aantal gels en energierepen op de markt die een grote hoeveelheid energie bevatten die extra snel door je lichaam worden opgenomen. Een grote energiebron is erg belangrijk op het moment dat je moet presteren. Echter is het voor een training van minder groot belang. Dergelijke energierepen en gels bevatten vaak dan ook te veel energie voor een training. Het is dan ook aan te raden om tijdens een training een banaan te eten. Hierdoor krijg je ook meer energie binnen, echter vele malen minder dan van de repen. Andere manieren om energie binnen te krijgen tijdens het trainen is het drinken van energiedranken. Een handige manier om energie binnen te krijgen, maar niet al te veel, is door de energiedrank te verdunnen met water.

Ook kun je alleen water drinken tijdens de training.

Na de training

Na een wielren training kan het verstandig zijn om niet gelijk te eten. Voor het herstellen van je spieren is dit niet altijd even goed. Echter helpt dit wel bij het snel afvallen. Wel kun je fruit, zoals een banaan, eten na de training. Hiermee verdwijnt de grootste trek. Ongeveer anderhalf uur na de training kun je dan een gezonde maaltijd nuttigen. Hierdoor beginnen ook je spieren weer te herstellen. Door niet gelijk te eten spreek je ook je extra vet en energie voorraden aan. Dit helpt bij het afvallen.

Het is aan te raden om eens een ochtend training te maken. Hierbij is het van belang om niet langer dan een uur te wielrennen voor je ontbijt. Hierdoor spreek je gelijk al je reserves aan tijdens de ochtend training. Na een ochtend training is het wel verstandig om gelijk te eten. Dit komt voornamelijk doordat je dan al lange tijd niets hebt gegeten. Zo kun je gelijk een goed ontbijt nuttigen en al je voorraden weer aanvullen.

Je kunt ook variëren in de manier van trainen, hierdoor stimuleer je het afvallen door niet iedere keer dezelfde trainingsvorm te herhalen. Zo kun je kiezen voor een internval training waarbij je een hoge hartslag hanteert. Een andere manier is om een lange duurtraining te ondergaan. Hierbij zit je voor lange tijd in een vet verbrandingszone, waardoor je sneller afvalt.

Het kan ook verstandig zijn om juist een keer rust te nemen. Hierdoor stel je je lichaam weer in staat om sneller te herstellen. Daarnaast werkt de training ook door nadat je van de fiets bent afgestapt. Het kan dan ook handig zijn om eens een dag rust te nemen. Hierdoor kun je een training later weer extra veel inspanning leveren.